Saturday, October 15, 2011

5 negara yang mempunyai keretapi terlaju di dunia

5. Sepanyol
 Keretapi : AVE Class 103
Kelajuan: 251 mph
Muatan: 404 penumpang


 Sepanyol mempunyai rangkaian kereta api berkelajuan tinggi yang paling panjang di Eropah, dengan 3.433 kilometer daripada trek. Dengan enam garisan kereta api berkelajuan tinggi dan beberapa di bawah pembinaan, kerajaan Sepanyol bertujuan untuk mempunyai 90 peratus daripada penduduk dalam tempoh 31 batu stesen kelajuan tinggi menjelang tahun 2020.
Kereta api terpantas di negara ini adalah siri AVE, yang dibuat oleh beberapa pembuat kereta api, termasuk Siemens, Alstom dan Bombardier. AVE Siemens dibuat Kelas 103 kereta api memulakan perkhidmatan komersial pada tahun 2007, dan mencecah kelajuan rekod 251 mph semasa ujian yang dijalankan di antara Madrid dan Zaragoza. Kelajuan maksimum yang tertinggi bagi keretapi komersil di Sepanyol adalah terhad kepada 186 mph untuk keselamatan penumpang.
Krisis zon euro hutang dan pelan penjimatan Portugal telah menyebabkan rancangan pembangunan dihentikan, Laluan kereta api berkelajuan tinggi membolehkan kedua-dua bandar mencapai dua jam dan 45 minit berbanding sembilan jam pada masa ini.
4.  4. Germany
Keretapi: Transrapid TR-07
Kelajuan 270.3 mph
Muatan: Experimental


 Jerman adalah sebuah negara yang kehadapan dalam teknologi kereta api kelajuan tinggi. Ia Siemens,merupakan pengilang terbesar kereta api berkelajuan tinggi di dunia.
Jerman syarikat Siemens dan ThyssenKrupp telah membangunkan sistem Transrapid, monorel kereta api kelajuan tinggi beroperasi pada teknologi pengangkatan magnet (Maglev), yang boleh mencapai kelajuan 311 mph. Pada tahun 2004, Shanghai Maglev kereta api di China keretapi komersil Transrapid yang pertama untuk mengangkut penumpang, mencecah kelajuan 267 mph.
 
Walaupun kereta api pengangkatan magnet dibangunkan di Jerman, mereka tidak pernah digunakan secara komersial di negara ini. Teknologi ini telah menghadapi beberapa halangan, termasuk kos yang tinggi dan kerosakan yang membunuh 25 orang semasa ujian yang dijalankan pada tahun 2006.
  Sebaliknya, sistem InterCityExpress (ICE) telah diterima pakai di seluruh negara sejak tahun 1991. Kereta api berkelajuan tinggi ini mencecah kelajuan 199 mph dan menghubungkan bandar-bandar Jerman dengan bandar-bandar di Switzerland, Austria, Belgium dan Belanda.  Suatu bencana ICE kereta api berhampiran perkampungan Jerman Eschede pada tahun 1998 dianggap dahsyat kemalangan kereta api berkelajuan tinggi di dunia, yang membawa kepada kematian daripada 101 orang.
3.  China
Keretapi: CRH380AL
Kelajuan: 302 mph
Muatan: 600 penumpang


 China mempunyai terpanjang di dunia rangkaian kereta api kelajuan tinggi dengan lebih daripada 6,000 kilometer laluan dalam perkhidmatan.  Ia juga mempunyai laluan terpanjang bagi  kereta api kelajuan tinggi, dengan pembukaan rangakain Beijing-Shanghai awal bulan ini. Laluan 819-kilometer telah dibuat dengan menggunakan 60 juta meter padu konkrit, dua kali ganda jumlah yang digunakan di Empangan Three Gorges. Walaupun kereta api CRH380AL beroperasi pada kelajuan 186 mph, kereta api yang mencecah kelajuan rekod 302 mph dalam jangka ujian.
Berkelajuan tinggi pertama di China talian, yang dibuka pada tahun 2007, menyaksikan 40,6 juta penumpang perjalanan hanya dalam dua tahun pertama. Kerajaan berharap dapat meningkatkan perkembangan yang lebih pesat rangkaian berkelajuan tinggi kepada 28.000 kilometer menjelang akhir tahun 2015.
2.  Perancis
Keretapi: TGV V150
Kelajuan: 357 mph
Muatan: Experimental



 Perancis merupakan peneraju ke hadapan negara Eropah dalam perlumbaan untuk membina keretapi berkelajuan tinggi pertama yang berfungsi sepenuhnya.
Alstom pertama yang dibangunkan kereta api TGV melanda trek pada tahun 1981, dengan perkhidmatan antara Paris dan Lyon. Sejak itu, rangkaian telah diperluaskan kepada perkhidmatan 150 destinasi di dalam Perancis dan negara-negara jiran. Kelajuannya terhad sehingga 200 bsj semasa perkhidmatan biasa, V150 TGV eksperimen telah mencecah kelajuan rekod 357 mph pada tahun 2007 merupakan pembuat kereta api kedua terpantas di dunia. Teknologi berkelajuan tinggi TGV yang digunakan di dalam kereta api kebangsaan di banyak negara Eropah termasuk UK, Belgium, Belanda, dan Jerman.
Bulan lepas, Alstom pembuat kereta api Perancis menandatangani perjanjian awal untuk membina satu rangkaian laluan kereta api berkelajuan tinggi di Iraq yang menghubungkan kota-kota Baghdad dan Basra.
1.  Japan
Keretapi: JR-Maglev MLX01
Kelajuan: 361 mph
Muatan: Experimental


 Jepun adalah peneraju utama dalam keretapi berkelajuan tinggi, model pertama di dunia kereta api berkelajuan tinggi pada tahun 1964.
Jepun mula-mula membuat satu kejayaan dalam bidang ini apabila mereka memperkenalkan siri pertama Tokaido Shinkansen "kereta api peluru," yang boleh mencapai kelajuan tertinggi 130 mph. Kereta api peluru awal yang dijalankan lebih daripada 100 juta penumpang dalam tiga tahun pertama. Hari ini, kereta api masih beroperasi di atas landasan kereta api yang paling sibuk di dunia, yang membawa 378,000 penumpang sehari.
Kereta api Maglev juga telah dibangunkan di Jepun sejak tahun 1970-an. Kerajaan telah meluluskan rancangan untuk projek $ 112,4 bilion untuk membina satu garisan kereta api Maglev antara Tokyo, Nagoya dan Osaka, dengan tarikh siapnya dijangka pada 2027. Ini dirancang agar kereta api kelajuan tinggi dijangka dapat mengurangkan masa perjalanan di antara Tokyo dan Osaka dalam masa dua jam dan 18 minit manakala Shinkansen hanya lebih satu jam.
Pada masa ini, eksperimen JR-Maglev MLXO1 dianggap kereta api terpantas di dunia, dengankelajuan tertinggi 361 mph dalam ujian yang dijalankan pada tahun 2003.

No comments:

Post a Comment